Çevik bir hareket olan iteratif çalışma modeli, Scrum‘da Sprint olarak karşımıza çıkar. Takım sprint bazlı çıktı oluşturarak ürününü geliştirir. Bu sprintler eşit uzunluktaki iterasyonlardır. Bu yazıda da takımların neden eşit Sprint Uzunluğu (Sprint Lenght) koşması gerektiğinden bahsedeceğim.
Sprint uzuluğu takımın kurulma aşamasında (Team Rollout) ve Sprint 1 başlamadan karar verilmelidir. İdeal bir sprint, anlamlı bir çıktı üretebilecek kadar uzun, değişime adaptasyonu sağlarken riski minimize edecek kadar kısa olması gerekir. Scrum Guide bize maksimum bir ay uzunluğunda olmasını söyler. Takımların genellikle tercih ettikleri ise 2 veya 3 haftalık sprintlerdir.
Eşit Sprint Uzunluğu Zaman Algısına Yardımcıdır
Sprint süresi değişiklik gösterdiğinde takım zaman algısında sorun yaşayabilir. Yaptıkları veya yapacakları işlerin hangi hafta içinde yer aldığını hatırlamakta zorluk çekeceklerdir. Bu yüzden ekibin sabit bir döngü içinde çalışması daha yararlı olacaktır.
Eşit Sprint Uzunluğu Planlamayı Kolaylaştırır
Eşit sprint uzunluğuna sahip bir geliştirme sürecinde yapılan Sprint Planning etkinliği daha kolay ve verimli geçer. Eğer sprint uzunlukları değişiklik gösterirse, takım gelecek sprint için ne kadar iş seçeceği konusunda zorlanacaktır. Çünkü, takım daha önceki sprintlerde tamamlayabildikleri işlerin büyüklüğünü ve kapasitelerini referans alır ve önündeki sprinti bu değerlere göre planlar. Sabit olmayan sprintlerde bunu yapmak oldukça zordur. Takımın fazla iş almasına yani yanlış bir planlama yapmasına neden olabilir.
Velocity Belirlemeyi Kolaylaştırır
Eşit sprint uzunluğu, takımın sprintlerdeki hızını gösteren Velocity değerini hesaplamaya yardımcı olur. Eğer sprintler farklı uzunlukta olursa, her sprint uzunluğunun not alınması gerekir.
Geleneksel yapıdan gelen bir yanılgı vardır. Bu da; süre iki katına çıkınca iki katı iş yapılacağının sanılmasıdır. Yani 4 haftalık sprintte, 2 haftalık sprinte göre iki katı iş yapılacağı düşünülür. Bunun garantisi olmadığı gibi bu doğru bir hesap da değildir.
Bunlar hem risk hem de fazla iş yükü olarak karşımıza çıkıyor. Dolayısı ise sprint süresini eşit tutmak, sonraki sprintlere referans olacak velocity değerini daha kolay hesaplamaya yardımcı olacaktır.
Velocity hesaplama ve diğer Sprint ögeleri ile ilgili yazıya buradan ulaşabilirsiniz.
Çevik Kalabilmeyi Sağlar
Farklı uzunluktaki sprint uygulamasını uygulayan ekipler, genelikle ellerindeki işlerin büyüklüğüne göre uzunluğu belirlerler. Takım farkında olmadan ve/ya üst yönetim baskısıyla 4-5 aylık sprintler oluşturabilir. Sonra bir bakmışsın çeviklik gitmiş Waterfall olmuşsun. 🤪 Sonuç olarak, işlerin büyüklüğüne göre sprint uzunluğu belirlemek yerine, sprint uzunluğu ve velocity değerine göre yapılacak işleri belirlemek daha çevik bir uygulamadır.
İlkim Dilara KADAKALOĞLU
d.
İlk Yorumu Siz Yapın